Nieuwsbrief VKBN – januari/februari 2024
Voorwoord van het bestuur
Best VKBN-lid,
Eindelijk is het zover: de Wkb is ingegaan voor gevolgklasse 1 met uitzondering van verbouwingen. Dan denk je ‘het barst los’ in bouwland. Maar in de media blijft het relatief rustig op dit vlak. Stilte voor de storm? Dat wil overigens niet zeggen dat onze leden en onze vereniging stilzitten! 2024 zal het jaar worden waar we ons als kwaliteitsborgingsbranche kunnen gaan bewijzen. De Omgevingswet en de Wkb voor gevolg klasse 1 zijn inwerking getreden en we kunnen beginnen met de noodzakelijk kwaliteitsborging om de kwaliteit van bouwwerken te verbeteren en verspilling van faalkosten verminderen. De vereniging bruist. We geven een update in deze nieuwsbrief over wat ons gezamenlijk bindt.
Kennisdelen eerste ervaringen Wkb
Begin van dit jaar verscheen op de website van de Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland (VBWTN) de mogelijkheid om de eerste ervaringen met de Wkb te delen. Een uitkomst van onze samenwerking met VBWTN. Via een kort formulier krijg je de mogelijkheid om jouw eerste ervaringen te delen vanuit de hele bouwkolom zoals bijvoorbeeld de rol van het bevoegd gezag, de rol van kwaliteitsborger of de rol van opdrachtgever of bouwer. Het gaat zowel om positieve ervaringen als om minder positieve. Je naam wordt niet gevraagd.
De reacties via het formulier geven ons inzicht in wat er leeft bij onze achterban. Samen met de VBWTN duiden we de trends die naar voren komen. Deze delen we met onze achterban en zo nodig ondernemen we actie bijvoorbeeld naar de TloKB en het ministerie van BZK. Een artikel en button naar het formulier vind je op de homepage van onze VKBN-website.
VKBN staat voor kennis, innovatie en harmonisatie
De VKBN wil dat haar leden in hun werkzaamheden geen belemmering vormen in het vergunningstraject. Het bouwtraject moet geen vertraging oplopen door onze activiteiten in het kader van de Wkb. Ook daarom leggen we in onze plannen het accent op professionaliseren, kennisdelen, kennisvergroting, innoveren en harmoniseren. Om daarmee de dienstverlening van onze leden te ondersteunen en te versterken.
In de verschillende commissies die de vereniging kent, wordt gewerkt aan deze doelen. Wij realiseren ons ook dat we deze aspiraties niet kosteloos kunnen realiseren willen we echt het verschil maken. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 2 april hoor je hier meer over.
Lees meer over waar we mee bezig zijn in deze nieuwsbrief. En vergeet niet om met ons contact op te nemen voor tips, vragen en bijdragen.
Ton Jans, Jos Rooijakkers, Paul Roosen en René de Kwaadsteniet
Het laatste interne nieuws
Commissie Afspraken
In januari heeft een constructief eerste overleg plaatsgevonden met de leden van de Commissie Afspraken. De doelstelling van deze commissie is om binnen het vastgestelde kader kwesties voor te leggen en te adviseren aan zowel het bestuur als de vereniging en om de besloten afspraken te onderhouden.
Tijdens het overleg zijn onderwerpen zoals raamovereenkomsten, het huishoudelijk reglement, en algemene voorwaarden besproken. Deze onderwerpen zullen verder worden uitgewerkt en voorgelegd aan het bestuur.
Alle commissievergaderingen vinden maandelijks plaats en opereren over de kamers heen. Wat in de kamers wordt besproken, kan in de commissies verder worden uitgediept met advies vanuit de kamers. Bij de kamervergaderingen hebben alle ‘kamerleden’ de mogelijkheid om deel te nemen en hun standpunt kenbaar te maken. De data van deze vergaderingen zijn terug te vinden in de nieuwsbrief onder het kopje 'Agenda'.
We heten de leden van harte welkom voor de vergaderingen van hun Kamer en we nodigen hen uit om deel te nemen aan de commissies. Mocht je een onderwerp hebben voor bespreking in jouw kamer, commissie of voor het bestuur, aarzel dan niet om dit te melden via info@vkbn.nl of bij Jaap Kolk (06-22907379).
VKBN SharePoint-omgeving
Momenteel werken we hard aan het vormgeven en completeren van de VKBN SharePoint-omgeving. Het is de bedoeling dat het een interactieve omgeving voor VKBN leden is. Alle leden krijgen toegang tot de mappen van hun eigen Kamer (KB, IA, DV) waardoor zij eenvoudig notulen, bijlagen, agenda's en andere relevante andere documenten kunnen inzien en bewerken. De SharePoint-site gebruiken we voor interne informatievoorziening en voor werkdocumenten. De website gebruiken we vervolgens om alle deelbare, openbare informatie te communiceren.
De toegang tot SharePoint wordt verleend vanuit het administratieaccount van de VKBN. Allereerst ontvang je een uitnodiging waarin staat: ‘administratie heeft u uitgenodigd voor toegang tot toepassingen in de organisatie.’ Door hiermee akkoord te gaan, kan je makkelijk toegang krijgen tot de mappen waaraan je bent toegevoegd, zonder elke keer een toegangscode te moeten invullen. Het is dus belangrijk dat je deze uitnodiging accepteert. Daarnaast zul je mails ontvangen vanuit administratie met: ‘administratie heeft ‘’naam map’’ met u gedeeld.’
Zowel het bestuur, de commissies als de kamers delen één gezamenlijke SharePoint-site met beveiligde toegangsopties. De leden van de Commissie Afspraken, Harmonisatie en Ontwikkeling maken al succesvol gebruik van de mappen op SharePoint, waardoor zij de meest actuele bestanden met elkaar kunnen delen en bewerken. Voor verdere vragen hierover kun je een e-mail sturen naar info@vkbn.nl.
TÜV NORD lanceert instrument voor kwaliteitsborging
TÜV NORD Nederland heeft een eigen instrument voor kwaliteitsborging ontwikkeld, gericht op architecten, bouwkundig adviseurs en aannemers. Een doorbraak in de sector, die de samenwerking tussen betrokken partijen bevordert.
TÜV NORD werkte zelf al een tijd met verschillende andere instrumenten en zag dat de rol van architecten en adviseurs buiten de scope van die instrumenten viel. “De focus van kwaliteitsborgers lag op aannemers. Daarom hebben wij een instrument ontwikkeld dat ook architecten en adviseurs een rol geeft binnen de Wkb. Zij hebben veel kennis en kunnen zelf de risico’s voor een groot deel in kaart brengen. We gaan met hen samenwerken om bouwkwaliteit écht te verbeteren”, vertelt Paul Roosen van TÜV NORD.
TÜV NORD gaat architecten, adviseurs maar ook aannemers opleiden tot partner. “Zij krijgen regelmatig feedback en begeleiding. Zo worden ze steeds beter. Hun kennis en ervaring worden geregistreerd. Op basis van hun rating kunnen wij bepalen of we meer of minder toezicht houden in bepaalde projecten. Hiervoor werken we samen met Building-Label.” TÜV NORD vult de verantwoordelijkheden in vanuit de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. “Wij zijn verantwoordelijk als we besluiten om minder toezicht toe te passen. Dat kunnen we alleen doen met partijen die partner zijn.”
Architecten en bouwkundige adviseurs die partner worden, krijgen er genoeg voor terug. “De architect kan zijn regierol behouden ten opzichte van de opdrachtgever. Ze regelen de kwaliteitsborging zelf in plaats van dat ze dat overlaten aan de aannemer. Dit is een grote meerwaarde die ze kunnen doorberekenen aan hun klanten. Bovendien maken ze minder fouten, verloopt het bouwproces efficiënter en worden de kosten voor kwaliteitsborging steeds lager, doordat ze een hogere rating krijgen.”
De aanpak integreert risicobeoordeling en plantoetsing in één lean instrument, zonder licentiekosten voor aanschaf van de software. Bovendien krijgen partners terugkoppeling over de bouwafwijkingen. TÜV NORD is een ISO/IEC 17020 geaccrediteerde organisatie en bovendien BRL 5019 gecertificeerd.
Voor meer informatie kun je terecht bij Jerry de Blok 06-395 319 98 of Rogier Schijven 06-480 485 46. www.wkbpartner.nl
Overig nieuws
Save the date: de TloKB komt naar je toe!
De Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) houdt landelijk toezicht op de werking van het nieuwe stelsel kwaliteitsborging. Samen met o.a. de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en de VKBN trekt de TloKB het land in om het gesprek aan te gaan en vragen te beantwoorden over de toepassing en werking van het stelsel van kwaliteitsborging in de praktijk en de rol van de TloKB. De eerste data zijn bekend. Lees meer, bijvoorbeeld over het programma en/of meld je aan via de website van de TloKB.
Programma in het kort
13.00 - 14.00 uur Broodjes in de TloKBouwkeet
14.00 - 14.30 uur Plenaire opening
14.30 - 16:00 uur Interactieve werksessie
16.00 - 17.00 uur Afsluiting en borrel
De bijeenkomsten zijn bedoeld voor: kwaliteitsborgers, gemeenten, aannemers en overige betrokkenen bij de Wkb die graag hun ervaringen delen en netwerken.
Data die nu bekend zijn
Donderdag 8 februari 2024: Regio Utrecht
Donderdag 15 februari 2024: Regio Eindhoven
Donderdag 22 februari 2024: Regio Zwolle
Nieuwe data en regio’s worden binnenkort bekendgemaakt via de website van de TloKB.
Leidraad bijzondere lokale omstandigheden
De VNG publiceerde onlangs de leidraad bijzondere lokale omstandigheden onder kwaliteitsborging (BLO) waarin stapsgewijs wordt uitgelegd hoe gemeenten inzicht kunnen krijgen in locatie specifieke risico’s die van invloed kunnen zijn op het bouwproces. Hoe dit praktisch te maken? Met de handige checklist BLOs. Ga naar de website door hier te klikken.
De VKBN hoopt dat alle gemeenten hun bijzondere lokale omstandigheden makkelijk vindbaar maken door ze bijvoorbeeld te publiceren op hun website.
Vallen monumenten ook onder de Wkb? Ja en nee…
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) heeft belangrijke consequenties voor (ver)nieuwbouw én monumentenzorg. Welke consequenties heeft dat voor monumentenzorg? Op de website van de stichting ERM staat veel informatie over de impact van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op bouwactiviteiten in, aan en op beschermde monumenten. Klik hier voor de ERM website. En voor meer informatie kan je ook terecht op de VKBN website door hier te klikken.
De praktijk van… Jan de Lange
Het is ons voornemen om met regelmaat een van onze leden te interviewen over het reilen en zeilen in zijn/haar organisatie. Deze keer praten we met Jan de Lange, oprichter van het KennisCentrum VTH. Het KennisCentrum Wbk is hiervan een dochteronderneming. Het KennisCentrum Wkb is lid van de derde Kamer van de VKBN (dienstverleners kwaliteitsborging).
Op het moment dat we dit interview hebben, is de Wkb van start gegaan. Hoe heeft het KennisCentrum Wkb zich voorbereid op de nieuwe wetgeving?
Jan de lange geeft aan hoe hij te werk ging: “Ik ben begonnen met een marktverkenning en me te oriënteren op de doelgroepen die relevant zijn voor ons kenniscentrum. Hoe zit de Wkb-markt eigenlijk in elkaar? Wat doet een kwaliteitsborger, een instrumentaanbieder, een gemeente of de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB, red.)? Welke ideeën leven er bij hen? Een vaak vergeten doelgroep in het kader van de Wkb zijn de detacheringsorganisaties. Veel gedetacheerden werken als bouwtoezichthouder bij gemeenten. Er vindt nu een verschuiving plaats van medewerkers naar de kwaliteitsborgers.
Daarnaast hebben wij ons toegelegd op de vertaling van de deskundigheidscriteria uit de wet naar de branchestandaard voor de Wkb. Deze criteria zijn heel belangrijk en nodig voor EVC- en EVP-trajecten (verderop in dit artikel, red.). Inmiddels ligt het eindconcept bij de Commissie Ontwikkeling van de VKBN. Het staat op de agenda van de commissievergadering van 18 januari. Bij goedkeuring leggen we de branchestandaard voor aan het Nationaal Kenniscentrum EVC die de standaard al dan niet vaststelt.”
Kun je vertellen wat het kenniscentrum kan betekenen voor Wkb-professional?
“Wij hebben globaal twee manieren om de Wkb-professional te helpen. We valideren kennis met EVC- en EVP-trajecten. En daarnaast borgen we die kennis, zodat het niveau van de kwaliteitsprofessional op peil is en blijft.
Zo bieden wij bijvoorbeeld een zogenaamde Wkb-APK aan, waarin we periodiek kijken hoe iemand ervoor staat op het gebied van educatie of competenties. Of de Wkb-monitor die de waarin we de status van deskundigheid van de professional vastleggen. Hiervoor hebben we een platform ontwikkeld dat eventueel ook inzichtelijk is voor de instrumentaanbieder en de TloKB. Ons volledige aanbod vind je op onze website.”
Wat zijn EVC- en EVP-trajecten eigenlijk?
“Het KennisCentrum Wkb valideert de kennis en kunde van de Wkb-professionals in veel gevallen met het opstellen van een ErVaringsProfiel (EVP). Hiervoor vragen we hem/haar een portfolio te vullen met zijn diploma’s, certificaten maar ook met voorbeelden van het geleverde werk. De inhoud van dit portfolio bespreekt de professional met onze ontwikkelcoach. Dit proces resulteert in een EVP-rapportage. Dit traject is minder uitgebreid dan een EVC-traject.
Wil je ook aantonen dat je aan het gevraagde (hbo-)opleidingsniveau voldoet maar heb je geen diploma waar je dat mee kan onderbouwen, dan adviseren wij om te kiezen voor het meer uitgebreide EVC-validatietraject. EVC (Erkenning van Verworven Competenties) is een landelijk stelsel. Het is ontstaan toen bleek dat veel mensen wel ervaring hebben, maar geen diploma's. Daardoor bleef de aanwezige kennis en ervaring in een groot aantal situaties nogal onderbelicht. De overheid bepaalde dat daar verandering in moest komen en dat was het begin van de opmars van EVC.
Ook bij een EVC-traject stel je een portfolio samen. Er is echter meer aandacht voor het opleidingsniveau. Een cognitieve test en de beschrijving van enkele cases uit de praktijk. Daarnaast maakt een gesprek met een professionele assessor een vast onderdeel uit van het traject. Een EVC-validatietraject sluiten wij af met een assessment gesprek met een professionele beoordelaar. Vervolgens ontvangt de deelnemer een EVC-rapportage. We doen dit al jaren als erkend EVC-aanbieder voor de VTH-branche.
Er is een aantal standaarden waaraan we kunnen toetsen. Binnenkort dus ook aan de nieuwe VKBN-branchestandaard zoals eerder genoemd.”
Op welke, wellicht indirecte, manier, helpt het KennisCentrum Wkb de kwaliteit van het voltooide bouwwerk te verbeteren, een doel vanuit de Wkb?
“Daar kan ik kort in zijn”, zegt Jan de Lange, “we voorzien in een verbetering van de kwaliteit van mensen die werken aan de uitvoering van de Wkb. Én we vergroten de arbeidsmobiliteit, zowel de verandering van functie als werkgever. We helpen hiermee het potentieel van kwaliteitsborgers te vergroten via zij-instroom. Niet onbelangrijk nu de Wkb is ingegaan!”
Wie of wat zijn de opdrachtgevers van KennisCentrum Wkb?
“Onze opdrachtgevers zijn kwaliteitsborgers, detacheerders, ZZP’ers en opleiders (vanwege branchestandaard)”.
Welke tips zou jij de partijen in de bouwkolom mee willen geven voor de komende tijd?
“Investeer niet alleen in systemen en middelen, maar vooral in de mensen die het moeten doen en de werkcultuur. Vaak hoor ik verhalen van ‘cowboys’ die het niet zo nauw nemen met bouwkwaliteit. Ik pleit voor een houding die erop is gericht om kwaliteit te blijven leveren boven een focus van zoveel mogelijk geld verdienen.”
Nieuwe leden van de VKBN
Sinds december hebben zich nieuwe leden aangesloten bij de VKBN. Namens de VKBN heten wij hen van harte welkom!
Zaan Bouwplantoetsing BV
|
|
Ingenieursbureau IOB B.V.
|
|
Borg Kwaliteitsborging Bouw B.V. (Borg KB)
|
|
Q4U Bouwconsultants Bv
|
|
De Kenniskamers
|
|
Wie doet wat?
Bestuur en commissies
|
Dagelijkse leiding van de VKBN. Om de belangen van de VKBN-leden hebben de bestuursleden elk zitting in diverse overlegorganen waaronder: Adviesraad TloKB, Aanjaagteam STIPP, Wkb-overleg van BZK, Strategische Adviesraad Ketenstandaard.
|
Ton Jans
|
Voorzitter VKBN
|
René de Kwaadsteniet
|
Bestuurslid
|
Jos Rooijakkers
|
Penningmeester
|
Paul Roosen
|
Secretaris
|
Arjen Modderman, Paul Oomen
|
Kascommissie
|
Kamers
|
|
Ton Jans
|
Voorzitter Kamer Instrumentaanbieder
|
Paul Roosen
|
Voorzitter Kamer Kwaliteitsborger
|
René de Kwaadsteniet
|
Voorzitter Kamer IKB/adviseur
|
Bedrijfsbureau
|
Het bedrijfsbureau ondersteunt het bestuur en de leden met de implementatie van het programma en de dagelijkse gang van zaken binnen de vereniging.
|
Jaap Kolk
|
Kwartiermaker
|
Juney Albrecht
|
Programmaondersteuning
|
Els de Bijl
|
Administratie
|
Ceciel Butterhoff
|
Communicatie
|
Natascha Graaff
|
Secretaris
|
Adviesraad
|
Wij zullen per 2024 een adviesraad installeren. In de adviesraad kunnen de koepels en brancheverenigingen zoals VBWTN, Aedes en AFNL plaatsnemen om als vertegenwoordiging van hun branche het bestuur van de VKBN te adviseren in de te varen koers.
|
Agenda
intern
|
Voorgenomen data 2023/2024
|
Bestuur
|
17 januari, 21 februari, 20 maart.
|
Kamer Instrumentaanbieder
|
12 februari, 15 april, 3 juni, 12 augustus, 7 oktober, 9 december van 16.00 tot 17.00 uur
|
Kamer Kwaliteitsborger
|
Overleg werkgroep harmonisatie op 10 januari, 6 maart fysiek, 12 juni teams, 4 september fysiek, 27 november teams.
|
Kamer Interne KB/adviseur
|
14 februari, 10 april, 12 juni, 4 september, 30 oktober, 18 december
Van 10.00 tot 12.00 digitaal via teams. In overleg zal er 1 a 2 x een fysieke vergadering plaatsvinden op een nader te bepalen datum.
|
Technische Commissie Harmonisatie
|
15 januari, 12 februari, 11 maart, 8 april, 6 mei, 3 juni, 1 juli, 26 augustus, 23 september, 21 oktober, 18 november, 16 december.
|
Commissie ontwikkeling
|
5 februari, 11 maart, 8 april, 13 mei,10 juni, 8 juli, 12 augustus, 9 september, 14 oktober, 11 november, 9 december.
|
Commissie Afspraken
|
10 januari, 19 februari
|
Voorlichting Nieuwe Kwaliteitsborgers
|
Locatie Breda, datum en tijd volgt
|
Algemene Ledenvergadering
|
2 april 2024
|
Neem vooral contact met ons op
Wat er leeft bij de leden is voor ons belangrijk. Zijn er zaken die je met ons wilt bespreken? Of heb je ideeën of suggesties? Laat het ons weten via info@vkbn.nl of neem contact op met Jaap Kolk via 06-22907379. Doen!
Terug naar overzicht