Voorwoord van het bestuur
Wij hopen dat je een goede vakantieperiode hebt gehad. Nu gaan we weer vol energie verder. In deze tweede nieuwsbrief brengen we je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen en buiten onze vereniging.
Belangrijk nieuws: de Eerste Kamer wil haar oppositie staken over invoering van de Omgevingswet en daarmee van de Wkb. Mits de invoering van de Wkb gefaseerd plaatsvindt! Dat betekent dat de Wkb voor gevolgklasse 1 ingaat per 1 januari 2024 en voor kleine werken per 1 juli 2024.
Op 29 september as. is de volgende Algemene Ledenvergadering, waarvoor we graag jullie input willen. Schroom niet om contact op te nemen met het bedrijfsbureau, zodat we de agenda verder kunnen invullen.
Het bedrijfsbureau begint ook meer vorm te krijgen. We hebben de ledenadministratie op orde, de website is spoedig geüpdatet, de organisatie van het VKBN-event is in volle gang, de werkgroepen/commissies krijgen structuur, de ALV is in voorbereiding, en we zijn druk bezig met oplossingen voor vraagstukken die bij jullie leven (zoals bijvoorbeeld STIPP, voldoende vlieguren/ervaring).
SAVE THE DATE: 16 november organiseren wij de ‘Dag van de kwaliteitsborging: Samen Klaar voor Kwaliteit’, een evenement waar je bij wilt zijn! Meer informatie vind je verderop in deze nieuwsbrief.
Als je vragen hebt naar aanleiding van deze nieuwsbrief, weet ons dan te vinden!
Ton Jans, Jos Rooijakkers, Paul Roosen en René de Kwaadsteniet (kandidaat bestuurslid)
Het laatste nieuws
Wkb gefaseerd ingevoerd
Op 11 september is een brief van Hugo de Jonge gepubliceerd, waarin hij aangeeft verbouwactiviteiten onder de Wkb zes maanden later in te laten gaan! Echter, de invoering van de Wkb voor verbouwactiviteiten wordt met zes maanden uitgesteld. Voor verbouwingen hoeft dus pas vanaf 1 juli 2024 een kwaliteitsborger ingeschakeld te worden. Door deze gefaseerde inwerkingtreding is nu iedere politieke weerstand ten aanzien van de invoering van de Wkb van tafel.
De VKBN betreurt het uitstel van de Wkb voor verbouwingen op basis van het argument dat er te weinig deskundige kwaliteitsborgingscapaciteit zou zijn per 1 januari, maar is zeer verheugd over de definitieve duidelijkheid die er nu voor alle partijen is ontstaan. De bouwwereld kan zich nu volledig focussen op een succesvolle invoering van dit belangrijke kwaliteitsborgingssysteem.
De VKBN zal zich blijven inspannen om juist ook die bouwbedrijven en gemeentelijke afdelingen die zich specifiek met verbouwingen bezighouden, te stimuleren het uitstel tot
1 juli aan te grijpen om via proefprojecten te oefenen met de Wkb. De STIPP-bijdrage voor proefprojecten (verbouwingen) wordt gecontinueerd tot 1 juli 2024.
Artikel Cobouw met bijdrage van Ton Jans
In de Cobouw van 8 september verscheen het artikel ‘Zijn er straks genoeg kwaliteitsborgers? De discussie duurt voort’. Ton Jans licht daarin het standpunt van de VKBN toe. Hij geeft onder andere aan geen enkele twijfel te hebben over de inschatting van het aantal kwaliteitsborgers per 1 januari 2024 en daarna (eerder verstrekt aan Hugo de Jonge).
Update importbestand bouwprojecten KB-stelsel
Op 30 juni jl. ontvingen de instrumentaanbieders een brief van de TloKB met het onderwerp ‘Update importbestand bouwprojecten KB-stelsel’. De TloKB verlangt wekelijks een overzicht te ontvangen van projecten die in uitvoering gaan en die zijn afgerond. Deze toelevering van informatie wordt als een verplichting bij de instrumentaanbieders neergelegd. Ook wordt gevraagd om mutaties in de ter beschikking gestelde informatie door te geven. Deze vraag is niet als een eis gedefinieerd. Naast het proces is een uiteenzetting gegeven van de specifieke projectgegevens die aangeleverd dienen te worden.
Deze gegevens die nu in een up-to-date importbestand worden vereist hebben een enorme doorwerking in de gehele informatieketen van instrument naar borger en vervolgens naar bouwer.’
Het VKBN-bestuur heeft over deze, naar de mening van de VKBN, buitengewone informatiebehoefte van de TloKB afstemming gezocht met de ‘bouwketen’, met de kwaliteitsborgers van de Kamer KB van de VKBN, met de AFNL en met Bouwend Nederland. In samenspraak met de TloKB beogen we tot een efficiënte en effectieve data-uitwisseling te komen. We houden jullie op de hoogte. Wil je meer informatie, neem dan contact met ons op.
Kom naar ‘De dag van de kwaliteitsborging’ op 16 november 2023!
Het gaat gebeuren: wij organiseren een inspirerend kennis- en netwerkevenement op 16 november van 14:00 – 20:30 uur voor onze leden en hun medewerkers, kwaliteitsadviseurs en instrumentaanbieders! Noteer deze dag vast in je agenda! Het thema is ‘Samen Klaar voor Kwaliteit’. Het evenement bestaat uit een afwisselend programma van informatieve onderdelen, zelf in actie komen en amusement. Wij zorgen voor een voedzaam buffet, zodat je vol energie aan het aansluitende, boeiende avondprogramma kunt beginnen. Samen vieren we dat we klaar zijn voor kwaliteit!
Binnenkort ontvang je de uitnodiging waarin we je meer vertellen over de locatie en het programma. Ben jij er ook bij?
Ons evenement gaat vooraf aan het congres over de Wkb van BZK/TloKB op 28 november 2023. Op 12 oktober vindt het Jaarcongres VBWTN plaats met het thema ‘Bouwen aan een veilig, mooi en duurzaam Nederland’. De VKBN zal op beide evenementen een inhoudelijke bijdrage leveren.
STIPP-vraagstukken
Linksom en rechtsom komen ons verschillende vraagstukken ter ore omtrent de STIPP-regeling. In deze nieuwsbrief lichten we een aantal vraagstukken kort toe, waardoor er hopelijk meer duidelijkheid komt. De basisinformatie over de regeling is te vinden op www.stichtingibk.nl/stipp/Wat is de rol van de VKBN bij de uitvoering van de STIPP-regeling?
1. Wat is de rol van de VKBN bij de uitvoering van de STIPP-regeling?
De VKBN heeft geregeld overleg over de invulling van de regeling in het aanjaagteam. In dit aanjaagteam zitten vertegenwoordigers van de VNG (voorzitter), BZK, Bouwend Nederland, AFNL en de VKBN. De VNG is verantwoordelijk voor de uitvoering van de regeling onder de voorwaarden die door BZK aangegeven zijn. In het aanjaagteam koppelt de VKBN onder meer signalen uit het veld terug en adviseert over de uitvoering.
2. Wat is precies de afgesproken procedure voor het aanvragen?
Ten eerste, STIPP is geen subsidie! Het is een bijdrage, waarvoor de VNG opdracht verstrekt. De procedure bestaat uit twee korte stappen:
- De aanvrager levert 3 documenten in bij de VNG om een opdrachtbevestiging te krijgen: het ingevulde formulier van de IKB-website, de offerte van de kwaliteitsborger en een bevestiging dat het om een gevolgklasse 1 bouwwerk gaat.
- Om te kunnen factureren levert de aanvrager vervolgens het borgingsplan en de factuur in bij de VNG.
De VNG verzorgt de financiële en administratieve afhandeling.
N.B. De VNG vraagt ook om een de-minimisverklaring -te leveren. In onze optiek levert dat te veel onnodige administratie op. De VKBN heeft de VNG gevraagd deze voorwaarde te schrappen en dit is inmiddels gebeurd.
3. Welk soort projecten komt in aanmerking voor een STIPP-bijdrage?
De STIPP is bedoeld voor de betrokken partijen om meer ervaring te krijgen met het werken onder de Wkb. De grondslag van de bijdrage is dat het altijd om een (GK1)-project moet gaan. Hierdoor zijn verschillende variaties mogelijk die in aanmerking komen voor de bijdrage:
- Het uitvoeren van officiële proefprojecten: ‘echte’, live projecten waarbij de gemeente feitelijk de bevoegdheden van toetsing en toezicht overdraagt aan de kwaliteitsborger.
- Het uitvoeren van proeftuinen; een simulatieconcept waarbij gemeente en aannemer onder aanvoering van een kwaliteitsborger (en eventueel een procesbegeleider) een project (echt of gesimuleerd) doorlopen. Hierdoor krijgen de deelnemers beter zicht op de wijzigingen en consequenties.
- Het terugkoppelen van niet-gesubsidieerde ANWkb-projecten: tijdens de looptijd van de Ambassadeursnetwerken ANWkb zijn alle proefprojecten die uitgevoerd zijn, aangemeld bij BZK. In de gevallen dat bij de proefprojecten geen gemeente betrokken is geweest, is destijds geen subsidie verleend. Deze projecten kunnen aanspraak maken op de STIPP-bijdrage (o.b.v. bestede tijd) wanneer zij doorlopen worden met de betrokken gemeente.
De VKBN onderzoekt daarnaast nog aanvullende mogelijkheden binnen de STIPP-regeling, zodat haar leden meer vlieguren kunnen maken.
4. Wie kan een STIPP-bijdrage aanvragen?
Op dit moment worden de meeste STIPP-bijdragen aangevraagd door de kwaliteitsborger. Het is dan ook erg kwalijk dat we hebben moeten constateren dat een kwaliteitsborger zelf voor niet meer dan 6 projecten een bijdrage kan ontvangen. Dan is namelijk de aanbestedingsgrens van de VNG bereikt voor onderhandse opdrachtverstrekking. Tot onze teleurstelling en ergernis kunnen we als VKBN hier niets actief aan veranderen.
Wel zijn we in overleg met het aanjaagteam aan het zoeken naar alternatieven. De meeste oplossingen (zoals het aanvragen via de opdrachtgever of aannemer) leiden echter tot een grotere administratieve last, meer ondernemersrisico of liquiditeitsproblemen bij de kwaliteitsborgers.
N.B. Het is goed om in het achterhoofd te houden dat alleen rechtspersonen kunnen aanvragen (dus niet particuliere opdrachtgevers).
5. Wat kan ik factureren binnen de STIPP-bijdrage?
De STIPP-bijdrage gaat uit van maximaal € 6.000 waarvan maximaal € 5.000 voor de kwaliteitsborger en maximaal € 1.000 voor de aannemer. De activiteiten van de kwaliteitsborger die vallen onder de bijdrage zijn de borgingsactiviteiten en alle geoffreerde activiteiten die daaraan relateren (zoals het administratieve STIPP-proces en het voorlichten/adviseren van projectpartijen in het proces).
Er zijn vragen of het maximale bedrag inclusief of exclusief BTW is. Op dit moment is de bijdrage inclusief BTW. De VKBN heeft de VNG gevraagd hiernaar te kijken.
Wie doet wat?
Bestuur en commissies
|
Dagelijkse leiding van de VKBN. Om de belangen van de VKBN-leden hebben de bestuursleden elk zitting in diverse overlegorganen waaronder: Adviesraad TloKB, Aanjaagteam STIPP, Wkb-overleg van BZK, Strategische Adviesraad Ketenstandaard.
|
Ton Jans
|
Voorzitter VKBN, voorzitter Kamer instrumentaanbieder
|
René de Kwaadsteniet
|
Voorzitter Kamer IKB/adviseur, kandidaat bestuurslid
|
Jos Rooijakkers
|
Penningmeester
|
Paul Roosen
|
Voorzitter Kamer kwaliteitsborger, Secretaris
|
Arjen Modderman, Paul Oomen
|
Kascommissie
|
Reginald Gubler, Eric Houtman, Joost Tijssen
|
Commissie huishoudelijk reglement
|
Kamers
|
|
Ton Jans
|
Voorzitter Kamer Instrumentaanbieder
|
René de Kwaadsteniet
|
Voorzitter Kamer IKB/adviseur
|
Paul Roosen
|
Voorzitter Kamer Kwaliteitsborger
|
Bedrijfsbureau
|
Het bedrijfsbureau ondersteunt het bestuur en de leden met de implementatie van het programma en de dagelijkse gang van zaken binnen de vereniging.
|
Jaap Kolk
|
Kwartiermaker
|
Juney Albrecht
|
Programmaondersteuning
|
Els de Bijl
|
Administratie
|
Ceciel Butterhoff
|
Communicatie
|
Natascha Graaff-Zimmermann
|
Secretaris
|
Adviesraad
|
Wij hebben de intentie een adviesraad te installeren. In de adviesraad kunnen de koepels en brancheverenigingen zoals VBWTN, Aedes en AFNL plaatsnemen om als vertegenwoordiging van hun branche het bestuur van de VKBN te adviseren in de te varen koers.
|
N.B. In de vorige nieuwsbrief zijn wat foutjes in de namen geslopen. Deze zijn gecorrigeerd.
SAVE THE DATE: Algemene Ledenvergadering op 29 september 2023
Je bent van harte welkom op de volgende ALV. Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen. De locatie: Graaf Reinoldweg 4 in ’t Harde van 09.00 tot 10.30 uur. We nodigen je uit om onderwerpen voor deze vergadering in te brengen. Stuur een mailtje naar info@vkbn.nl of bel met Jaap Kolk op 06-22907379.
Agenda ALV
- Opening en mededelingen door de Voorzitter
- Goedkeuring notulen Algemene Ledenvergadering van 5 mei 2023
- Acties voorgaande ALV
- Benoeming bestuurslid namens de Kamer IKB .
Voorgesteld wordt de René De Kwaadsteniet, voorzitter Kamer IKB, te benoemen als vierde bestuurslid voor een termijn van drie jaar
- Stand van zaken leden
- Terugkoppeling Bestuur & Kamers
- Status Commissies/werkgroepen
- Status uitvoering programma
- Rondvraag inzake invoering Wkb!
- Ingebrachte voorstellen ter bespreking
- Algemene rondvraag en w.v.t.t.k.
- Afsluiting door de Voorzitter
De officiële uitnodiging en stukken ter voorbereiding worden komende week naar de leden verstuurd.
Agenda
Intern
|
Voorgenomen data 2023
|
Bestuur
|
20 september, 18 oktober, 15 november, 20 december
|
Kamer Instrumentaanbieder
|
9 oktober, 11 december
|
Kamer Kwaliteitsborger
|
4 oktober, 1 november, 6 december
|
Kamer Interne KB/adviseur
|
22 september, 20 oktober, 17 november, 15 december
|
Algemene ledenvergadering
|
29 september 2023
|
Wij verwelkomen de leden van harte voor de vergadering van hun Kamer. Heb je een onderwerp voor je vergadering of voor het bestuur, schroom niet dit te melden via info@vkbn.nl of via Jaap Kolk (06-22907379).
Extern
Onderwerp
|
Datum en locatie 2023
|
Dag van de Omgevingswet
|
5 oktober
|
Jaarcongres VBWTN, thema ‘Samen bouwen aan een mooi, veilig en duurzaam Nederland’
|
12 oktober, De Heerlickheijd van Ermelo
|
Het grote IBR-inwerkingstredingscongres Omgevingswet
|
3 november, Jaarbeurs Utrecht
|
Building Holland 2023
|
8 en 9 november, Jaarbeurs Utrecht
|
Congres Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (BZK/TloKB)
|
28 november, KAF Almere
|
Neem vooral contact met ons op
Wat er leeft bij de leden is voor ons belangrijk. Zijn er zaken die je met ons wilt bespreken? Of heb je ideeën of suggesties? Laat het ons weten via info@vkbn.nl of neem contact op met Jaap Kolk via 06-22907379. Doen!
Terug naar overzicht